‘Je wilt wel weten waar je aan toe bent natuurlijk’

De spullen op tafel worden opzij geveegd om plaats te maken voor de kopjes thee. In de zijkamer hoor ik zacht de geluiden van een televisieprogramma. Voor me zit Christine, moeder van Lara. We zijn benieuwd hoe het nu met haar is, nu de rust na de introductie van haar film weer wat is teruggekeerd. 

Professionele hulp “Het gaat goed met mij, hoor!”, lacht ze. “Ik word nu zelfs herkend op straat, heel veel mensen hebben het filmpje gezien en zijn onder de indruk.” Als ik haar vraag hoe het nu met het informele hulpaanbod vanuit www.wehelpen.nl gaat, betrekt haar gezicht. “Ach, gelukkig heb ik een PGB en kan ik dus professionele hulp betalen die me helpt met de persoonlijke verzorging voor Lara. Dat is het allerbelangrijkste. Ik ben er inmiddels wel achter, dat mensen die naar mijn profiel kijken, denken dat het om zwaardere klussen gaat. Terwijl dat net niet het geval is. Maar dan zijn ze vaak al afgehaakt en vertrokken.’ Als voorbeeld licht ze toe dat Lara graag naar de vissen in haar aquarium kijkt. Maar dat Christine niet altijd tijd heeft om dat te verschonen. Dat ze graag leuke dingen onderneemt met Lara, maar zelf ook vrijwilligerswerk doet. En dat het dan fijn zou zijn als iemand eens een keer met Lara naar het park wandelt of haar meeneemt naar de manege. 

Duidelijk en concreet ‘Mensen schrikken in eerste instantie van Lara, terwijl het zo’n lief en gemakkelijk kind is.’ zegt Christine. Ik kijk naar het lieve en gemakkelijke kind, dat mij open en onbevangen aankijkt en naar me lacht. Ze zit in een rolstoel en aan een standaard hangt sondevoeding. Ik heb zelf geen ervaringen met dit soort speciale zorg, maar ik zou zo de handvatten pakken en met haar een ommetje door de zon maken. Of anders die stapel strijk wegwerken die op het bed naast haar ligt. Dingen die ik wel kan doen om te helpen. Als je weet waar je aan toe bent, is het gelijk een stuk gemakkelijker om je hulp aan te bieden. Als ik dit voorleg aan Christine, kijkt ze bedachtzaam. Zelf is ze natuurlijk gewend aan de situatie. Maar het is een manier van benaderen. ‘Dus jij denkt dat als je de hulpvraag concreter maakt, duidelijk maakt wat de bedoeling is (en wat niet), de kans op een match groter is?’ Ik knik bevestigend. ‘Dat geldt voor elke hulpvraag. Als je vraagt of iemand boodschappen voor je wil halen, terwijl je eigenlijk bedoelt om samen een gezellige zaterdagmiddag door te brengen, kun je dat beter gelijk vermelden. Dat voorkomt verkeerde verwachtingen en dus teleurstellingen. Als je geen persoonlijke verzorging zoekt voor Lara, maar haar leuke dingen wil laten meemaken, kun je dat in je hulpvraag vermelden, met de opmerking dat Lara in een rolstoel zit en niet kan praten. Dus ook een informatief profiel is belangrijk. ’ 

Nieuwe hulpvraag Christine denkt even na en vertelt dan over het programma waar Lara op dit moment mee bezig is. Via de bewegingen van haar ogen kan ze via een computer leren communiceren met anderen. Ze moet alleen nog wel vaak oefenen, en het liefst met een leeftijdgenootje. Ik glimlach. Een nieuwe hulpvraag is geboren. Wil jij Christine en Lara een handje helpen door leuke en nuttige dingen met Lara op te pakken? Schrik jij niet van het feit dat Lara op een andere manier communiceert? Reageer dan op haar hulpvragen https://www.wehelpen.nl/hulpvraag/19641/ en https://www.wehelpen.nl/hulpvraag/19640/